onsdag den 1. juni 2016

Advarsel mod phishing-mails, snyde sms’er og fup telefonopkald

Eksempel på en af de nye phishing-e-mails.
Danskerne oplever i stigende grad at kriminelle forsøger at lokke oplysninger ud af dem om betalingskort eller NemID. Disse forsøg kommer ofte i bølger, hvor flere danskere oplever samme type forsøg på svindel inden for en kortere tidsperiode. Lokkeforsøgene kan have form af enten sms'er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller Visa/MasterCard. 

Det er Nets, der den 30. maj 2016 advarer mod de alarmerende mange fupforsøg, der i øjeblikket finder sted. Det er både sms’er, e-mails og telefonopkald, der bliver brugt i forsøget på at lokke kontooplysninger ud af danskerne.

Hvor telefonopkaldene typisk kommer fra engelsktalende personer, er mange snyde e-mails og snyde-sms’er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte ‘ae’ i stedet for ‘æ’, ‘oe’ i stedet for ‘ø’, og ‘aa’ i stedet for ‘å’. Der anvendes ofte også formuleringer og ord, der ikke lyder rigtigt danske. Tegnsætning er tit heller ikke i overensstemmelse med dansk retskrivning.

Fælles for telefonopkaldene og snyde-e-mails og snyde-SMS’er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger (netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR-nr., NemID-nøglekort) enten gennem telefonen eller via et link.

Eksempel på en snyde-SMS. Der er mange flere eksempler på
Nets' hjemmeside. Se link dertil nedenfor.
Denne aktivitet er et såkaldt phishing-forsøg, hvor svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af NemID-brugere, netbankskunder og kortholdere, med henblik på misbrug af deres NemID nøglekort, netbankskonti eller betalingskort.

NemID-nøglekortet er privat og personligt og må ikke digitaliseres, scannes, affotograferes eller uploades/sendes til andre.

Nets anbefaler, at du forholder dig til fupforsøgene på følgende måde:

Hvis du modtager e-mailen eller sms’en, skal du:
  •         Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata.
  •         Videresende den til Nets’ phishing-analyseafdeling, phishing-dk@nets.eu.
  •         Slette den!

Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:
  •        Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger.
  •        Afbryde forbindelsen.

Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.

Du kan læse meget mere om fupforsøgene og se eksempler på e-mails og sms’er hos Nets.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, forfatter til Bogen om NemID og Bliv sikker på nettet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar